Laden...

Waarschuwing

The form #5 does not exist or it is not published.

De gouden regels van design

1. Zorg voor een duidelijke navigatie

Gebuikersevaringen zijn goud waard.
Vraag mensen in je omgeving om je website te testen. Waarschijnlijk ben je al zo lang met de website bezig dat je blind bent geworden voor mogelijke problemen. Door feedback te vragen krijg je een nieuwe kijk op het project.

Ga zorgvuldig om met lettertypes.
Fonts kunnen een website maken of kraken. Gebruik 2 fonts, maximaal 3 als het niet anders kan. Ga je er meer gebruiken, dan komt het heel chaotisch over. Je design krijgt daardoor ook geen eigen identiteit. Elk font dat je toevoegt aan je design doet afbreuk aan het geheel.

Denk aan de userinterface (UI).
Je website moet een goede userinterface hebben. Deze werkt als een kaart die de bezoeker door de website loodst. Je ontwerp mag de toegankelijkheid van de content niet in de weg staan. 

Denk ook aan de UX.
Het is mooi als een bezoeker de informatie vindt waar hij of zij naar opzoek is. Maar nog mooier is het als de bezoeker daarnaast ook een indrukwekkende ervaring heeft die hij zicht zal herinneren. Het is de kunst om een goede mix te vinden tussen de UI en de UX.

Wees zorgvuldig met kleurgebruik.
Kleur valt op. Maar gebruik je teveel kleur of zet je de kleuren verkeerd in, dan wordt je site veel te druk. Spring er zuinig mee om. Je kunt enkele ingetogen grafische accenten plaatsen om aandacht op bepaalde elementen te vestigen, maar voor de rest is het aan te raden dat je een kleurenpallet kiest met daarin hooguit 3 kleuren. 



Een duidelijke navigatie is onmisbaar in een goed website ontwerp


ui design gecombineerd met ux design is zeer belangrijk in een website ontwerp

2. Maak het niet te ingewikkeld

 Pas alleen effecten toe als het iets toevoegt.
De jaren tachtig waren volgens sommigen geweldig, maar die tijd zijn we gepasseerd. Vermijd felle kleuren en afgezaagde animaties. Je wilt het tenslotte niet op je geweten hebben dat je bezoekers een epileptische aanval krijgen na het bezoeken van je website.

Content is king
Tekst is belangrijk, maar moet wel op de juiste plek staan en het moet vooral je ontwerp niet in de weg gaan staan. Gebruik niet al te lange paragrafen op je homepagina. Een bezoeker moet duidelijk kunnen zien waar je voor staat en jij moet ervoor zorgen dat  je dan de tekst op de juiste positie plaatst.

 Zorg dat de bezoeker niet verdwaald.
Bezoekers moeten altijd een duidelijk idee hebben waar ze zich op de website bevinden. Zo voorkom je dat ze vroegtijdig afhaken en je website niet meer leuk vinden. Het gebruik van bijvoorbeeld breadcrumbs is een goede manier om je bezoekers het richtinggevoel terug te geven.

Call to action.
Je moet bezoekers aanmoedigen om je site verder te ontdekken. Actie buttons zoals 'Lees verder' of 'Aanmelden', of een woord met een andere kleur dat ergens aan is gelinkt, zorgen ervoor dat je bezoekers oproept tot actie. Je moet het zien als een spelletje waarbij jij de weg wijst.

Niet al te lange pagina's.
Mensen scrollen eenmaal niet graag. Ze willen meteen kunnen zien wat een website te bieden heeft. Hoe langer een pagina is, des te eerder een bezoeker zal afhaken. Als je veel content op een pagina hebt, start dan met een samenvatting zodat bezoekers direct weten waar het over gaat.

Ruimte genoeg!
Gebruik niet al te kleine letters op de website. Aan ruimte is namelijk geen gebrek, maak daar dus ook gretig gebruik van. Als een bezoeker de tekst maar heel moeizaam kan lezen, heb je waarschijnlijk teveel content op de pagina. Vaak kun je dan beter minder tekst en meer pagina's gebruiken en het verdelen. Helaas gebeurt dat in de praktijk vaak andersom.

3. Denk aan mobiele devices

 Ontwerp mobile first.
Het is over het algemeen makkelijker om vanuit een responsive ontwerp te beginnen en van daaruit uit te bouwen naar desktop formaat dan andersom. Dit gaat misschien ietwat tegen je natuur in maar je zal zien dat het dan makkelijker wordt om "alles kwijt te kunnen". Vergeet niet dat bijna 60% van alle websitebezoeken wordt verricht op een smartphone of tablet.

Mobile first webdesign

Zorg voor een consequente indeling.
Je website moet een duidelijke opzet hebben. Als je een mooi design voor je pagina vindt, houdt dat ook aan in de gehele website. Bezoekers willen niet op elke pagina weer een andere lay-out tegenkomen. Ze moeten soepel door de website kunnen navigeren met terugkerende patronen. Dat wekt ook een bepaald vertrouwen bij de klant.

Zorg dat je website vliegt.
Bezoekers wachten gemiddeld drie seconden op een pagina om te laden. Zit je daarboven en is de website nog steeds niet ingeladen dan zijn ze weg. Zorg er dus voor dat je niet al teveel foto's en iframes plaatst op een pagina. Wel kun je het wachten verzachten door bijvoorbeeld een mini animatie te maken waarin te zien is dat de website aan het laden is.

Geef een website wat ademruimte.
Alles op zijn tijd. Geef de bezoekers wat rust. Gebruik witruimte en een elegant ontwerp. Je site ziet er dan lichter uit en werkt in het voordeel van de inhoud. Als de pagina eigenlijk te vol is kun je deze beter scheiden in meerdere pagina's.

Plan animaties tijdens de ontwerpfase. 
Website ontwerpers hebben weleens de neiging om eerst heel de website te ontwerpen en pas daarna over animaties na te denken. Deze worden vervolgens achteraf lukraak toegevoegd. Vergeet niet dat animaties net zo belangrijk zijn voor de ervaring van de gebruiker als het ontwerp zelf. Het advies is dus om ze al vroegtijdig in te passen en ze goed in te zetten zodat ze ook iets toevoegen in je ontwerp en uiteindelijk ook in de UX.

4. Grijp de aandacht van de mensen

 Plan de elementen.
Bepaal voor dat je gaat ontwerpen welke elementen je wilt gebruiken. De website moet zich richten op de wensen en behoeften van de gebruikers. Daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Je website moet bezoekers helpen hun doel te bereiken. Om dit vooraf goed in kaart te brengen is het handig als je vooraf eerst je website uittekent op papier met een zogenoemde 'Wireframe'. Dit helpt je bij het ontwerpen van de website.

Benadruk de belangrijkste content.
Niet alle tekst/content is even relevant. Bepaalde informatie heeft een hogere prioriteit dan andere. Deel de informatie in naar belang en geef een structuur met ten minste 2 hoofdstukken - met titels en onderkoppen. 

Vermijd overbodige ontwerpelementen.
Als het niet nodig is, gebruik het dan niet. Het kan soms verleidelijk zijn je technisch ook te willen laten zien, maar dan ben je eigenlijk alleen maar aan het opscheppen. Je website wordt er uiteindelijk zelfs een beetje rommelig van de vele hoogstandjes die je wilt invoegen zonder enige noodzaak.

Maak schetsen en prototypes.
Je wilt je ontwerp zo snel mogelijk aan de klant laten zien. Daarvoor is het handig dat je begint met schetsen. De eenvoudigste schetsen kunnen je waardevolle feedback geven om je ontwerp te wijzigen. Aanpassingen zijn dan nog snel gemaakt. Als je eenmaal het ontwerp al hebt gemaakt, wordt dat al een stuk lastiger.

5. Het zijn de details die de doorslag geven

 Ga eens van je scherm af.
Het is goed om soms eens iets anders te denken en te ontspannen. ga naar de sportschool, ga een avondje met je vrienden weg of ga gewoon wat leuks doen. Je zult merken dat je instpiratie op de gekste plekken kunt opdoen. Soms is het de kunst om je ontwerp te laten zo als het is en er op een ander moment op terug te komen. Je zult dan zien dat je er de tweede keer toch net weer iets anders tegenaan kijkt.

Vertrouw je klant.
Als het goed is, is je klant niet de vijand. Hijs is je vriend die zijn publiek, de markt en zijn product beter kent dan jij. Vraag dus gerust de klant om advies en luister goed naar zijn feedback. Maar let op, je moet natuurlijk niet laten bepalen hoe dat je te werk zou moeten gaan. 

Houd je niet aan regels maar buig ze.
Niets staat in steen gebeiteld. Soms moet je gewoon naar jezelf luisteren en iets nieuws uitproberen. Daarvoor is een beetje lef nodig. Je onderscheidt je zelf pas echt als je gewoon jezelf bent. Waarom zou je iets maken wat er al is?
Probeer je eigen stijl te creëren en daar ook vooral zelf achter te staan. Je zult daarmee weleens onderuit gaan maar daar leer je alleen maar van. 

Vond je dit nuttig?

Ik ben heel benieuwd of jullie dit een nuttig artikel vonden. Zijn er dingen waar je echt iets aan hebt? Misschien vond je het wel helemaal niets, of wil je gewoon wat kwijt op webdesign gebied? Laat dan gerust een berichtje achter.

Recente projecten

  • Blackbird app

  • 3D Logo animatie

  • Dreamscape VJ-loop

    Neem contact op